Αθλητισμός

Λευτέρης Αυγενάκης: «Βασική προτεραιότητα της αθλητικής πολιτικής μας και κεντρικός πρωταγωνιστής είναι ο αθλητής»

Για την τροπολογία του Υφυπουργείου Αθλητισμού σε σ/ν του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με διατάξεις που ρυθμίζουν, μεταξύ άλλων, τα ζητήματα των πριμ για επιτυχίες σε παγκόσμια και ευρωπαϊκά πρωταθλήματα κλειστού στίβου και κολύμβησης από το 2016 και εντεύθεν, τοποθετήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λευτέρης Αυγενάκης.

17.11.2020 | 14:39

Για την τροπολογία του Υφυπουργείου Αθλητισμού σε σ/ν του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με διατάξεις που ρυθμίζουν, μεταξύ άλλων, τα ζητήματα των πριμ για επιτυχίες σε παγκόσμια και ευρωπαϊκά πρωταθλήματα
κλειστού στίβου και κολύμβησης από το 2016 και εντεύθεν, τοποθετήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής ο Υφυπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λευτέρης Αυγενάκης.

«Η αθλητική πολιτική μας έχει βασική προτεραιότητα, ως πυρήνα, ως κεντρικό πρωταγωνιστή, τον αθλητή. Τον αθλητή υπηρετούμε» τόνισε ο κ. Αυγενάκης εξηγώντας ότι η συγκεκριμένη διάταξη θεραπεύει τις προβληματικές
ερμηνευτικές προσεγγίσεις, που εμφανίστηκαν το 2016.

Ο Υφυπουργός Αθλητισμού αναφέρθηκε και στην αναγκαστική ολιγόμηνη παράταση της θητείας της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού, καθώς δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία εξέτασης των φακέλων επαγγελματικών
ομάδων για τη χορήγηση των αναγκαίων πιστοποιητικών συμμετοχής σε πρωταθλήματα και επανέλαβε ότι «είμαστε στην τελική ευθεία για νέο νομοσχέδιο που θα δημιουργεί νέο, σύγχρονο πλαίσιο λειτουργίας αυτής της
Επιτροπής».

Αναλυτικά, η ομιλία του κ. Αυγενάκη:

«Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές,
Θέλω, προτού αναφερθώ στην τροπολογία που έχουμε καταθέσει, να κάνω μια σύντομη εισαγωγή. Οι συνθήκες που βιώνουμε λόγω της πανδημίας είναι πρωτόγνωρες. Αλλάζουν την οικονομική και κοινωνική μας ζωή και μέσα σε ένα πρωτοφανές και συνάμα πολύ δύσκολο περιβάλλον καλούμαστε να ανταποκριθούμε στις νέες προκλήσεις.

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, έχουμε καταφέρει, όλη η αθλητική οικογένεια, να κάνουμε ορισμένα σημαντικά βήματα. Βήματα αποφασιστικά που μέχρι σήμερα δεν είχαν γίνει.

Βήματα προς την κατεύθυνση της αξιοκρατίας, της διαφάνειας και του νοικοκυρέματος, που σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο κάνουν τη χώρα μας αντικείμενο πολύ εγκωμιαστικών σχολίων. Και αυτό πρέπει να μας κάνει όλους υπερήφανους.

Εκσυγχρονίσαμε και ενισχύουμε το πρόγραμμα Άθληση για Όλους. Σε συνεργασία με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) δίνουμε τη δυνατότητα πρόσβασης σε όλους και αναπτύσσουμε ειδικά προγράμματα για ειδικές πληθυσμιακές ομάδες (συνταξιούχοι, έγκυες, ρομά, φυλακισμένοι, κλπ). Σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ ενισχύσαμε το προσωπικό των ΟΤΑ με γυμναστές για την ανάπτυξη και άλλων προγραμμάτων Άθλησης για Όλους.
Σε συνεργασία με τους ΟΤΑ και το Υπουργείο Εσωτερικών κατασκευάζουμε νέες ή/και βελτιώνουμε εκσυγχρονίζουμε υφιστάμενες αθλητικές υποδομές, προϋπολογισμού άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ.

Σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής, το Δήμο Ραφήνας/Πικερμίου, την Ελληνική Παραολυμπιακή Επιτροπή και το Σύλλογο Ελλήνων Παραολυμπιονικών, προχωράμε την κατασκευή του πρώτου στην Ελλάδα Παραολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου. Τέλος του μήνα ολοκληρώνονται οι μελέτες.

Το εμβληματικό αυτό έργο συμβαδίζει απόλυτα με την κυβερνητική δέσμευση για την ανάπτυξη πολιτικών ισότιμης πρόσβασης των Ατόμων με Αναπηρία σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινής ζωής: στην εκπαίδευση, την υγεία, την εργασία, τον πολιτισμό, τον αθλητισμό.

Είναι ένα σημαντικό έργο, με εθνική, βαλκανική και πανευρωπαϊκή διάσταση.

Ενισχύουμε τον υγιή αθλητισμό δημιουργώντας αποτελεσματικά πλαίσια για την αντιμετώπιση:
α) του ντόπινγκ, μέσω της δημιουργίας του Εθνικού Οργανισμού Καταπολέμησης
του Ντόπινγκ (ΕΟΚΑΝ) και
β) των προσυνεννοημένων αγώνων, μέσω της κύρωσης της Συνθήκης Μακόλιν και της δημιουργίας Εθνικής Πλατφόρμας Αθλητικής Ακεραιότητας.

Υλοποιούμε τις αρχές της χρηστής διακυβέρνησης μέσω της θέσπισης και εφαρμογής του συστήματος αξιολόγησης αθλητικών ομοσπονδιών «ΧΙΛΩΝ».

Ένα διαφανές και αξιοκρατικό σύστημα αξιολόγησης των Ομοσπονδιών με απολύτως μετρήσιμους δείκτες, που αποτυπώνει δεδομένα για τις πλήρεις δραστηριότητες που αναπτύσσουν.

Επίσης, θεσπίσαμε και εφαρμόζουμε μια σειρά θεσμικών μεταρρυθμίσεων για την ενίσχυση του αθλητισμού και την δίκαιη και ισότιμη συμμετοχή.

Ενδεικτικά, αναφέρω:

  • Μητρώο Αθλητικών Σωματείων,
  • συμμετοχή εκπροσώπου των αθλητών στη Διοίκηση,
  • στήριξη των αθλητών ΑμεΑ,
  • οικονομικά κίνητρα για ενίσχυση των χορηγιών στον ερασιτεχνικό αθλητισμό,
  •  φοροαπαλλαγές,
  • νέο πλαίσιο των αρχαιρεσιών,
    καθώς και σημαντικά μέτρα στήριξης του ερασιτεχνικού αθλητισμού από τις
    επιπτώσεις της πανδημίας.   Δημιουργήσαμε το πρόγραμμα «ΖΗΣΕ ΑΘΛΗΤΙΚΑ», ένα πρωτοποριακό τριετές
    πρόγραμμα, με αποστολή την προώθηση του Αθλητικού Ιδεώδους και του
    Αθλητικού Ήθους ως προτύπου της καθημερινής ζωής.

Δημιουργήσαμε το πρόγραμμα «ΖΗΣΕ ΑΘΛΗΤΙΚΑ», ένα πρωτοποριακό τριετές πρόγραμμα, με αποστολή την προώθηση του Αθλητικού Ιδεώδους και του Αθλητικού Ήθους ως προτύπου της καθημερινής ζωής. Συμμετέχουν Ολυμπιονίκες, πρωταθλητές και δημοφιλείς αθλητές και στοχεύει στην ευαισθητοποίηση όλων και ιδίως, των νεότερων γενεών στις αξίες του αθλητισμού και του εθελοντισμού.

Και όλα τα παραπάνω και πολλά άλλα τα οποία δεν έχω το χρόνο να αναφέρω τώρα, έχουν ως βασική προτεραιότητα, ως πυρήνα, ως κεντρικό πρωταγωνιστή τον αθλητή.

Τον αθλητή υπηρετούμε, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, και αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάμε σε αυτή την αίθουσα. Τον αθλητή και όχι τις ισόβιες διοικήσεις.

Τον αθλητή υπηρετούσαμε όταν εισάγαμε την διάταξη για να έχουν δικαίωμα εκπροσώπησης αλλά και ψήφου στις διοικήσεις των ομοσπονδιών.

Αυτή τη διάταξη δεν ήταν που καταψήφισαν κόμματα της αντιπολίτευσης, όπως ο ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και ΜέΡΑ25, δηλαδή και η κ. Σακοράφα;
Με τι πρόσωπο θα αντικρίσει τους αθλητές που όπως μαθαίνω θα είναι και υποψήφια Πρόεδρος στον ΣΕΓΑΣ;
Με τι πρόσωπο θα τους πείσει ότι ενδιαφέρεται για το καλό των αθλητών;
Σε αυτή την αίθουσα πρέπει να τελειώνουμε με την υποκρισία.

Όσο, τώρα, για σημερινή τροπολογία, που έχει κατατεθεί και εμπεριέχει τρεις διατάξεις, αυτές αφορούν σε προβλήματα που έχουμε διαπιστώσει και θεραπεύουμε σήμερα.

Α. Η πρώτη διάταξη αφορά, όπως γνωρίζετε, τις παροχές σε διακρινόμενους αθλητές, τα γνωστά σε όλους μας «πριμ».

Με την τροπολογία διευκρινίζεται ότι ο όρος «μία και μόνη διοργάνωση» του πέμπτου εδαφίου της ίδιας παραγράφου δεν καταλαμβάνει τα περιοδικώς διεξαγόμενα παγκόσμια και ευρωπαϊκά πρωταθλήματα ανοιχτού και κλειστού στίβου και τα αντίστοιχα πρωταθλήματα (παγκόσμια και ευρωπαϊκά) κολύμβησης που διεξάγονται σε κολυμβητικές δεξαμενές (πισίνες) μήκους τόσο 50, όσο και 25 μέτρων.

Σκοπός της προκείμενης διευκρίνισης είναι η αποφυγή ερμηνευτικών προσεγγίσεων που οδηγούν σε αποκλεισμό, όπως συνέβαινε σήμερα, από την παροχή επιβραβεύσεων και κατ’ επέκταση σε άνιση και άδικη μεταχείριση
αθλητών και αθλητριών, με κορυφαίες διακρίσεις σε διεθνείς διοργανώσεις κλειστού στίβου και σε διεθνείς κολυμβητικούς αγώνες, που διεξάγονται σε πισίνες μήκους 25 μέτρων.

Αυτό συμβαίνει κατά τα τελευταία χρόνια διότι, κατά μία ερμηνευτική προσέγγιση, η οποία επικράτησε λανθασμένα στη διοικητική πρακτική της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού, οι αγώνες κλειστού και ανοιχτού στίβου
θεωρήθηκαν απολύτως ομοειδείς και άρα συγκρίσιμες μεταξύ τους διεθνείς διοργανώσεις, συνεπώς θα έπρεπε να εξευρεθεί η «σημαντικότερη», κατόπιν υποβολής σχετικού ερωτήματος στην οικεία αθλητική ομοσπονδία.

Αυτή η ερμηνευτική προσέγγιση εμφανίστηκε για πρώτη φορά την απονομή οικονομικών επιβραβεύσεων σε διακριθέντες αθλητές για το έτος 2016, αλλάζοντας άρδην την έως τότε ακολουθούμενη ερμηνεία και εφαρμογή των
ίδιων ακριβώς διατάξεων από τη διοίκηση.

Αποτέλεσμα της ανωτέρω εσφαλμένης, κατά τα τελευταία έτη, ερμηνευτικής προσέγγισης είναι να στερούνται υψηλού επιπέδου αθλητές και αθλήτριες των κινήτρων για διάκριση σε διεθνούς εμβέλειας αγώνες.

Για τους λόγους αυτούς κρίνεται απαραίτητη η αυθεντική (από τον νομοθέτη) κατά τα ανωτέρω διευκρίνιση και μάλιστα με αναδρομική ισχύ από 1-1-2016, ώστε να αποκατασταθούν οι αδικίες που προέκυψαν και έτσι να συνεχιστεί επί του συγκεκριμένου θέματος η πρακτική που ακολουθείτο από τη διοίκηση έως και το έτος 2015.

Και θέλω σε αυτό το σημείο να κάνω μια διευκρίνηση:

Από την ώρα, που ενημερώθηκα για το πρόβλημα εξέφρασα τη βούλησή μου να αντιμετωπισθεί άμεσα με νόμιμο και μόνιμο τρόπο. Σε συνεχή επικοινωνία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς συζητήσαμε τις πιθανές εναλλακτικές λύσεις.

Μάλιστα, σε νεότερες επικοινωνίες που είχαμε με ορισμένους από τους άμεσα ενδιαφερόμενους στις 29 Οκτωβρίου 2020, ενημερώθηκαν ότι έχει εκκινήσει η διαδικασία για να δοθεί λύση πλέον μέσω διάταξης, μέσω δηλ. της σημερινής διάταξης που σας καλώ να ψηφίσετε.

Με εξέπληξε, λοιπόν, μια άστοχη ανάρτηση – δήλωση, μάλιστα, σε διεθνές μέσο, της Ολυμπιονίκη μας, Κατερίνας Στεφανίδη. Είχε ήδη γνωστοποιηθεί και στην ίδια, σε προσωπική γραπτή επικοινωνία μας, ο τρόπος αντιμετώπισης του εν λόγω ζητήματος, το συνεχές ενδιαφέρον και συνολικά η προσπάθεια για επίλυση με διάταξη που φέρνουμε σήμερα στη Βουλή.

Προσωπικά θεωρώ το θέμα λήξαν και δεν επιθυμώ να δώσω συνέχεια και σε ότι αφορά τα πριν των αθλητών συνολικά, υπενθυμίζω:

  • η προηγούμενη Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ είχε δαπανήσει αλλού τα θεσμοθετημένα πριμ του 2017, τα οποία ξεπερνούν τα 2,5 εκ. ευρώ και δεν τα είχε αποδώσει στους αθλητές ως όφειλε!  Ντροπή! Ναι! Αλλά έγινε επί των ημερών ΣΥΡΙΖΑ και αυτό.
  • Εμείς εξασφαλίσαμε το ποσό αυτό καθ’ υπέρβαση του προϋπολογισμού
    μας και θα καταβληθούν τα πριμ τις επόμενες εβδομάδες στους
    δικαιούχους αθλητές μας.
  • Προγραμματίζεται για τις αρχές του 2021 και η καταβολή των πριμ του
    2018, ύψους περίπου 1 εκ. ευρώ επιπλέον.
    Γιατί για εμάς, επαναλαμβάνω, προτεραιότητα είναι οι αθλητές και ο
    ερασιτεχνικός αθλητισμός.
    Β. Με τη 2 η διάταξη παρατείνεται για το χρονικό διάστημα έως την 31η
    Μαρτίου 2021, η θητεία της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού.
    Η εν λόγω, εκ νέου, παράταση κρίνεται αναγκαία δεδομένου ότι:
  • δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί η διαδικασία επεξεργασίας των φακέλων για
    τη χορήγηση των πιστοποιητικών του άρθρου 77Α του ν.2725/1999 λόγω
    της καθυστερημένης έναρξης των πρωταθλημάτων εξαιτίας της πανδημίας
    COVID-19 και
  • ενόψει επικείμενης νομοθετικής πρωτοβουλίας, με την οποία θα ρυθμίζεται η αναδιοργάνωση της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού και θα καθορίζεται το νομικό πλαίσιο στελέχωσης και λειτουργίας της.

Επαναλαμβάνω ότι είμαστε στην τελική ευθεία για νέο νομοσχέδιο που θα δημιουργεί νέο, σύγχρονο πλαίσιο λειτουργίας αυτής της επιτροπής. Το είχα ήδη ανακοινώσει από τα μέσα Σεπτεμβρίου, που συζητούσαμε σε αυτή
εδώ την αίθουσα το νόμο 4726. Το επαναλαμβάνω και σήμερα για όσους βιάστηκαν να ρίξουν δηλητήριο με την
«πένα» τους και με τις βαρύγδουπες αναλύσεις στα Μέσα που εργάζονται. Ναι,
είναι αυτοί που ανακάλυπταν σκάνδαλα και ανασχηματισμούς καθημερινά, πριν
μερικούς μήνες. Η αξιοπιστία τους στο ναδίρ.

Γ. Σε ότι αφορά την 3 η διάταξη:
Με το άρθρο αυτό και για λόγους ταχύτητας, ευελιξίας αλλά και αποφυγής συνάθροισης και συνωστισμού μεγάλου αριθμού φυσικών προσώπων σε έναν χώρο, ορίζεται ότι οι αποφάσεις περί τροποποίησης του Ειδικού Κανονισμού
Εγγραφών και Μεταγραφών αθλητών, θα λαμβάνονται αντιστοίχως και κατά περίπτωση από τα οικεία διοικητικά συμβούλια και δεν θα εγκρίνονται ούτε θα επικυρώνονται από γενική συνέλευση, κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης
καταστατικής ή κανονιστικής ρύθμισης.

Αυτό γίνεται ώστε να καταστεί εφικτή η αναγκαία προσαρμογή στις αλλαγές, που επήλθαν στο άρθρο 33 του ν. 2725/1999 με το άρθρο 12 του ν.4726/2020 (Α’ 181), έγκρισης του αγωνιστικού-αθλητικού προγράμματός τους για την αγωνιστική περίοδο 2020 – 2021, καθώς και έγκρισης των απολογισμών για το έτος 2019 και των προϋπολογισμών για το έτος 2021 των αθλητικών φορέων (σωματείων, ενώσεων και ομοσπονδιών)».

To overfm.gr χρησιμοποιεί cookies. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης

αποδοχή