RADIO

live radio icon

ΤΩΡΑ:  

overfm.gr | Σταραμόπουλος | Το ποδόσφαιρο γυναικών παρουσιάζει αλματώδη εξέλιξη, εκτός Ελλάδος

Ο Μάνος Σταραμόπουλος γράφει για την μεγάλη άνοδο που παρουσιάζει σε όλη την Ευρώπη το ποδόσφαιρο γυναικών, που στην χώρα μας, δυστυχώς είναι ακόμη σε πολύ χαμηλό επίπεδο.

Σε μια εποχή που το ποδόσφαιρο γυναικών  γνωρίζει ισχυρή και επιταχυνόμενη αύξηση στη δημοτικότητα και, ελπίζουμε, τα σχετικά έσοδα – επωφελούμενος από τη σημαντική παγκόσμια προβολή, καθώς μεγάλες διοργανώσεις  εθνικών ομάδων όπως το Παγκόσμιο Κύπελλο Γυναικών FIFA 2019 και το EURO Γυναικών UEFA 2022 μεταδόθηκαν μέσω της τηλεόρασης καταρρίπτοντας κάθε προηγούμενο ρεκόρ. – Υπάρχει βεβαίως ακόμη  αρκετός δρόμος για να διασφαλιστεί ότι το άθλημα θα συνεχίσει να προχωρά σε επαγγελματικό επίπεδο και να  αναπτύσσεται βιώσιμα.

Το επαγγελματικό ποδόσφαιρο των γυναικών βρίσκεται ακόμη κοντά στην αρχή του ταξιδιού του και είναι σημαντικό να διατηρηθούν οι επενδύσεις για να τονωθεί ο ενάρετος κύκλος. Η συντριπτική πλειονότητα των συλλόγων που παρείχαν πληροφορίες σημείωσαν ότι είχαν ζημιές το 2021/22 (στους άνδρες)  και στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων οι ομάδες έδιναν μεγαλύτερους μισθούς από ό,τι ο σύλλογος παρήγαγε σε έσοδα. Όμως το ποδόσφαιρο γυναικών  πάει αρκετά καλύτερα σε αυτόν τον τομέα και  αναμένουμε ότι αυτό θα συνεχισθεί στους  περισσότερους συλλόγους σε όλο τον κόσμο.

Η μελλοντική ανάπτυξη του γυναικείου παιχνιδιού θα βασίζεται σε υγιείς εμπορικές στρατηγικές. Για πολλούς συλλόγους, ένα βασικό ερώτημα ήταν ο διαχωρισμός των εμπορικών δικαιωμάτων. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να έχει νόημα τα δικαιώματα των ανδρών και των γυναικών να ομαδοποιούνται ή να αποδεσμεύονται όταν υπάρχει μια πολύ σαφής πρόταση, αξία ή κοινό που πρέπει να προσεγγιστεί. Δεν αφορά μόνο τη σύνθεση των δικαιωμάτων, είναι επίσης σημαντικό να δοθεί στα εμπορικά δικαιώματα των γυναικών η σωστή εστίαση και προσπάθεια ώστε να μπορέσει να μεγιστοποιηθεί σωστά η αξία τους.

Επτά κορυφαίοι σύλλογοι Money Leagues, (47% από τις 15 για παροχή πληροφοριών) διαπραγματεύονται επί του παρόντος τους χορηγούς φανέλας της γυναικείας ομάδας ξεχωριστά από την ανδρική ομάδα.

Τα έσοδα

Τα έσοδα που κερδίζονται σε αυτό το πρώιμο στάδιο, σε συνδυασμό με την αύξηση του ενδιαφέροντος, δείχνουν την ευκαιρία για ανάπτυξη από το γυναικείο παιχνίδι τα επόμενα χρόνια. Το Παγκόσμιο Κύπελλο Γυναικών του  2023 προσφέρει περαιτέρω ευκαιρίες για ανάπτυξη του ποδοσφαίρου γυναικών  φέτος,  και ανυπομονούμε να δούμε τη θετική επίδραση που έχει αυτό στα έσοδα για την επόμενη σεζόν και μετά.

Γυναικεία εκπροσώπηση στα διοικητικά συμβούλια συλλόγων

Σε όλη την ποδοσφαιρική βιομηχανία, η γυναικεία εκπροσώπηση στα διοικητικά συμβούλια συλλόγων υστερεί σημαντικά σε σχέση με άλλους κλάδους. Περίπου μία στις 10 θέσεις διοικητικών συμβουλίων στους συλλόγους με τα υψηλότερα έσοδα του ποδοσφαίρου κατέχονται από γυναίκες. Συγκριτικά, σχεδόν το 40% των θέσεων στο διοικητικό συμβούλιο του FTSE 100 του Ηνωμένου Βασιλείου κατέχουν πλέον γυναίκες, αν και πρέπει να σημειωθεί ότι σε αυτό το ποσοστό περιλαμβάνονται και μη εκτελεστικά στελέχη.

Η βελτίωση της γυναικείας εκπροσώπησης στα διοικητικά συμβούλια των συλλόγων δεν θα ωφελήσει μόνο το γυναικείο παιχνίδι, αλλά θα φέρει επίσης περαιτέρω ποικιλομορφία σκέψης και ορατή ηγεσία σε ολόκληρο τον κλάδο. Τόσο εντός όσο και εκτός γηπέδου, η ισότητα των φύλων θα πρέπει να συνεχίσει να αποτελεί βασική προτεραιότητα για τους συλλόγους. Προκειμένου να διασφαλίσουν ότι χτίζουν οικονομικά βιώσιμες επιχειρήσεις μακροπρόθεσμα, προσφέροντας παράλληλα την αλλαγή που απαιτούν οι οπαδοί, οι ποδοσφαιριστές  και οι εμπορικοί εταίροι.

Τα έσοδα που αποκτώνται από τα τέλη μεταβίβασης θα είναι επίσης ένα όλο και πιο σημαντικό σκέλος εμπορικών στρατηγικών για το γυναικείο παιχνίδι. Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε η FIFA, οι διεθνείς μεταγραφές και οι αξίες μεταγραφών στο γυναικείο παιχνίδι αυξάνονται ετησίως από συνολικά 696 διασυνοριακές μεταγραφές το 2018 (που δημιούργησαν συνολικά τέλη μεταγραφών $0,6 εκατ.) σε 1.304 μεταγραφές το 2021 (δημιουργώντας συνολικά τέλη μεταγραφών 2,1 εκατομμυρίων δολαρίων).

Επιπλέον, η μετακόμιση της Κιρα Γουόλς   στην Μπαρσελόνα από την Μάντσεστερ Σίτι το 2022 για 350 χιλιάδες λίρες  αντιπροσωπεύει  ένα παγκόσμιο ρεκόρ μεταγραφής που καταβλήθηκε για μια γυναίκα ποδοσφαιρίστρια.

Ασυμφωνία βαθμολογίας για χορηγούς

Τα πρωταθλήματα και οι ομάδες θα πρέπει επίσης να συνεργαστούν με κυβερνητικά όργανα για να αντιμετωπίσουν τις απαιτήσεις έγκρισης για ταλέντα στο εξωτερικό. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τους κανόνες του 2022 για την έγκριση του διοικητικού οργάνου («GBE») στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι γυναίκες ποδοσφαιρίστριες απαιτείται να συγκεντρώσουν συνολικά 24 πόντους σε πέντε διαφορετικές κατηγορίες για να αποκτήσουν χορηγία. Αντίθετα, το ταλέντο των ανδρών απαιτεί μόνο 15 βαθμούς για να προκριθεί για χορηγία. Η αντιμετώπιση αυτής της ασυμφωνίας θα είναι το κλειδί για την ανταγωνιστική ισορροπία σε όλο το πρωτάθλημα και την παροχή πρόσθετων μεταγραφών στα αγγλικά πρωταθλήματα, παράλληλα με τη συνεχή ανάπτυξη και τις επενδύσεις στη δεξαμενή ταλέντων της βάσης. Τη σεζόν 2021/2022, λίγο λιγότεροι από τους μισούς κορυφαίους συλλόγους της Money League (επτά από τους 13 που παρείχαν πληροφορίες) σημείωσαν ότι απέφεραν κέρδη από τις πωλήσεις παικτών που αποδόθηκε στην γυναικεία ομάδα. Με έναν αυξανόμενο αριθμό συλλόγων που αναμένεται να επωφεληθούν από τις πωλήσεις ποδοσφαιριστριών τις επόμενες σεζόν, αυτό θα ωθήσει τον ενάρετο κύκλο προς τα εμπρός δημιουργώντας εμπορικές αποδόσεις που μπορούν να επανεπενδυθούν σε υποδομές και παίκτες του συλλόγου (μεταγραφές και μισθοί), βελτιώνοντας περαιτέρω την απόδοση εντός γηπέδου και τόνωση μεγαλύτερων ευκαιριών δημιουργίας εσόδων.

Οι γυναικείες ομάδες των συλλόγων της Money League είχαν κατά μέσο όρο έσοδα 2,4 εκατ. € τη σεζόν 2021/2022. Η Μπαρσελόνα  πρωτοστάτησε με έσοδα 7,7 εκατομμυρίων ευρώ, μετά την επιτυχία της να φτάσει στον τελικό του UEFA Women’s Champions League σε συνεχόμενες σεζόν και να δημιουργήσει σημαντικό μέρος των εσόδων της από το μάρκετινγκ και τη διαφήμιση. Την Μπαρσελόνα  ακολουθούν η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ (6 εκατ. ευρώ), η Μάντσεστερ Σίτι (5,1 εκατ. ευρώ), η Παρί Σεν Ζερμέν (3,6 εκατ. ευρώ) και οι  Άρσεναλ και Τότεναμ (2,2 εκατ. ευρώ και 2,1 εκατ. ευρώ αντίστοιχα)3.

Επί του παρόντος, υπάρχει σημαντική διαφορά μεταξύ των συλλόγων του ίδιου πρωταθλήματος, με τη γυναικεία ομάδα της Μπαρσελόνα  (7,7 εκατ. ευρώ) να παράγει σημαντικά περισσότερα από την άλλη Ισπανική ομάδα την Ατλέτικο ντε Μαδρίτης (0,1 εκατ. ευρώ). Το ίδιο αντικατοπτρίστηκε και στο αγγλικό πρωτάθλημα (Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ: 6 εκατ. ευρώ έναντι Λέστερ Σίτι: 0,4 εκατ. ευρώ, που απέκτησε τη θυγατρική γυναικεία ομάδα μόλις το 2020), όπου ιστορικά πιο επιτυχημένοι σύλλογοι μπορούν να αποσπάσουν μεγαλύτερα ποσά εσόδων από εμπορικές πηγές , και μπορούν επίσης να χρησιμοποιήσουν μεγάλα γήπεδα συλλόγων για να προσελκύσουν μεγαλύτερο πλήθος και να τραβήξουν το ενδιαφέρον. Αυτό είναι αναμενόμενο λαμβάνοντας υπόψη την εκκολαπτόμενη φάση ανάπτυξης του γυναικείου παιχνιδιού.

Γεγονός είναι ότι η μελλοντική ανάπτυξη του ποδοσφαίρου γυναικών θα βασίζεται σε υγιείς εμπορικές στρατηγικές και θα βοηθήσει πάρα πολύ γενικά το δημοφιλέστατο άθλημα. Στην Ελλάδα βεβαίως χρειάζεται ακόμη πολύ δουλειά και μεγάλη υπομονή…

Μάνος Σταραμόπουλος
Δημοσιογράφος- Αναλυτής Διεθνούς Ποδοσφαίρου και Υποθέσεων
Μέλος Επιτροπής Ποδοσφαίρου AIPS και  IFFHS
Chief editor:Discoveryfootball.comSportpress24.com
Ανταποκριτής: France Football, A Bola, Mundo Deportivo

vstore.gr overfm
vstore workstation



PLANET SPORTS